Cämmerswalde

bezienswaardigheid

De geschiedenis van luchtvaart van de DDR: Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Het kleine dorpje Cämmerswalde telt niet meer dan 600 inwoners. Toch heeft dit dorpje in het Ertsgebergte een Flugzeugmuseum. Nu zul je wellicht verwachten dat dit een compleet museum is dat gewijd is aan de luchtvaart, maar niets is minder waar. Het museum bestaat uit slechts drie toestellen op een open terrein. Je kunt het haast geen museum noemen. Toch is het de moeite waard om hier even een korte stop te maken wanneer je bijvoorbeeld onderweg bent naar Seiffen of de Talsperre Rauschenbach wil bewonderen. Ik vertel je iets meer over het Flugzeugmuseum Cämmerswalde.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Het Flugzeugmuseum in Cämmerswalde

Mijn bezoek aan het museum in 1996

Als jochie van 11 jaar was ik in 1996 samen met mijn oma en oom naar het Ertsgebergte gegaan om familie te bezoeken. Ik mocht van mijn ouders de videocamera meenemen om een klein verslag te maken van onze trip. We bezochten onder meer het Flugzeugmuseum in Cämmerswalde. Destijds bestond dit museum nog uit één vliegtuig, het Interflug toestel. Ik herinner me nog dat we het toestel in gingen en dat ik in de cockpit ging zitten. Mijn oma filmde me terwijl ik deed alsof ik aan het vliegen was en we een landing gingen maken. Met de handen aan het stuurknuppel liet ik weten dat we veilig geland waren.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Mijn eerste bezoek aan het museum in 1996

22 jaar na mijn eerste bezoek aan het Flugzeugmuseum Cämmerswalde keerde ik terug. Veel lijkt er niet verandert te zijn sindsdien. Nog altijd pronkt het Interflug toestel op het terrein, maar daarnaast staan er inmiddels twee andere toestellen. Een jachtvliegtuig en een helikopter. Tegenwoordig mogen bezoekers niet meer in de cockpit zitten, want deze is met een stalen hek afgezet. Verder ziet het toestel er nog precies hetzelfde uit als die jaren ervoor.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Interflug Iljuschin Il-14

Pronkstuk van het terrein is wat mij betreft het Interflug toestel. Ten tijde van de DDR was Interflug de nationale luchtvaartmaatschappij. Ze hadden 46 toestellen in de lucht. Één hiervan was de Iljuschin Il-14 die sinds 1973 in Cämmerswalde staat. Dit toestel kon 32 passagiers vervoeren naar verschillende vakantiebestemmingen. Aan dit toestel kun je goed zien dat vliegen destijds totaal anders is als we tegenwoordig gewend zijn. De opstelling van de stoelen met een tafel in het midden doet vermoeden alsof je een reis met de trein maakt.

Bezoekers kunnen dit toestel van de binnenzijde bewonderen en plaats nemen in de rode stoelen. Krijg een idee hoe men vroeger met het vliegtuig reisde. Jammer genoeg kun je dus de cockpit niet meer in. In het toestel vind je informatieborden en oude krantenknipsels die iets meer informatie geven over de geschiedenis van de luchtvaart in de DDR.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Pronkstuk van het museum: Interflug Iljuschin Il-14

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Het luxe ogende interieur van dit toestel

Flugzeugmuseum Cämmerswalde
Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Ervaar hoe het moet zijn geweest om met dit toestel te vliegen

Mikojan-Goerevitsj MiG-21

De Mikojan-Goerevitsj MiG-21 was een jachtvliegtuig uit de Sovjet-Unie. In 1953 werd er opdracht gegeven om een nieuwe, lichte dagjager te ontwerpen. Na 1,5 jaar was het ontwerp klaar en werd het jachtvliegtuig geproduceerd. De eerste MiG-21 werd in 1959 officieel in gebruik genomen. Dit type toestel werd niet alleen in de Sovjet-Unie gebruikt, maar ook in de DDR. Het toestel bleek zeer succesvol te zijn en was in de jaren ’70 het meest gebruikte gevechtsvliegtuig van de wereld. In totaal werden er ongeveer 10.000 toestellen van dit type gebouwd.

Één hiervan staat sinds 2001 in Cämmerswalde. Dit toestel werd in januari 1968 in gebruik genomen en werd ingezet op verschillende locaties.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

Het jachtvleigtuig MiG-21

Aeroflot Mi-2 helikopter

Het derde toestel van het museum is een helikopter van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot. De Mi-2 helikopter werd in 1965 geïntroduceerd in de Sovjet-Unie, maar werd geproduceerd in Polen. Het was een kleine lichtgepantserde transporthelikopter die ook gevechtsondersteuning kon geven vanuit de lucht. Deze helikopter werd gebruikt in de Sovjet landen, maar ook Duitsland, Mexico en Myanmar. De Tsjechen maken nog altijd gebruikt van de Mi-2 helikopter. Na 7200 exemplaren van dit type werd de productie in 1985 stopgezet. Sinds 2006 staat er één exemplaar in Cämmerswalde.

Flugzeugmuseum Cämmerswalde

De Mi-2 helikopter van Aeroflot

Praktische informatie

Dit gedeelte van het Ertsgebergte wordt niet overspoeld met toeristen en daardoor is het niet heel druk bij dit museum. Heel goed staat de weg er naartoe namelijk niet aangeschreven. Vanaf de Hauptstrasse moet je in één van de zijstraatjes inslaan. Let dus goed op de borden langs de straatkant. Er is een voldoende parkeergelegenheid. Het museum is gesloten op maandag en dinsdag, alle overige dagen is het geopend van 9.00 tot 18.00. Entree kost €2,- per persoon. Dit betaal je bij het restaurant.

Voor kinderen is er een speelplaats en rondom de drie toestellen loopt een klein spoorbaantje waar kinderen een ritje kunnen maken met een kleine locomotief.

Adres:
Haupstrasse 104B
Cämmerswalde

Website:
http://www.gaststaetteamflugzeug.de/

Meer informatie

Zoek een hotel in de buurt

Booking.com